Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) viac ako mesiac realizuje pilotný projekt telových kamier pre vlakvedúcich. Vo svojich vlakoch na západoslovenských tratiach ich zaviedla 52, zámerom je zvýšiť bezpečnosť personálu a cestujúcich. Zakúpila spolu 420 týchto kamier, ktoré budú postupne používať aj v iných regiónoch Slovenska. Národný vlakový osobný dopravca v piatok informoval, že projekt sa ukazuje ako mimoriadne užitočný a prispieva k väčšej bezpečnosti pri cestovaní na železniciach.
„Od júna sme začali druhú fázu projektu, počas ktorej nasadzujeme ďalších 180 kamier prevažne na východné a stredné Slovensko. Zvyšné kamery budú v tretej etape zavedené v rámci ostatných lokalít,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. Cieľom projektu je ochrániť cestujúcich aj vlakový personál pred prípadnými konfliktnými situáciami a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko. „Na bezpečnosti a pohodlí našich zamestnancov a cestujúcich nám skutočne záleží,“ ubezpečil Peter Helexa.
Užitočnosť projektu sa podľa dopravcu potvrdila aj pri nedávnom priamom útoku. Pri kontrole cestovných dokladov vo vlaku do Bratislavy vlakvedúceho fyzicky napadol agresívny cestujúci, ktorý následne utiekol. Celý incident našťastie zachytila telová kamera pripnutá na uniforme vlakvedúceho. Záznam z nej už má v rukách železničná polícia, ktorá celý incident dôkladne prešetrí. Záznam z kamery pomôže nielen pri objasnení tohto prípadu, ale môže slúžiť aj ako prevencia pred podobnými incidentmi v budúcnosti.
„Úroveň bezpečnosti sa začiatkom júna zvýšila aj vo vlakoch v Košickom, Prešovskom a Žilinskom kraji a v okolí Levíc v Nitrianskom kraji. Vlakvedúci v týchto lokalitách budú v rámci druhej etapy postupne vybavení osobnými kamerami zaznamenávajúcimi zvuk a video z ich pohľadu počas cesty vlakom,“ priblížil hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Telové kamery sú malé a ľahké s hmotnosťou len 85 gramov, spolu s magnetom na uchytenie na oblečenie majú 117 gramov. Sú vybavené technológiou bufferovaného nahrávania, ktorá umožňuje automatické uchovávanie obrazového materiálu z posledných 30 sekúnd pred aktiváciou nahrávania.
Táto funkcia poskytuje možnosť „vrátiť čas“ a analyzovať situáciu pred začiatkom trvalej registrácie obrazu. „Záznamy sa automaticky mažú, pokým nie sú označené na uchovanie vlakvedúcim na ďalšie vyšetrovanie. Nahrávanie je možné aktivovať manuálne, čo zabezpečí zachovanie dôležitého dôkazového materiálu,“ vysvetlil Dominik Drevický. Nahrané údaje sa odosielajú na servery ZSSK až po vrátení kamery do nabíjacej stanice, kde zostávajú uložené päť dní. Prístup k nahratým údajom je prísne regulovaný. Majú ho len osobitne poverené osoby až po žiadosti oprávnených orgánov, prípadne ako dôkaz pri riešení sťažností cestujúcich na obranu zamestnanca.