Viac

    Rýchlosť 5 km/h a koľaje v katastrofálnom stave. Takáto je realita stavu slovenských železníc

    Na nízku kvalitu železničnej dopravy, zastarané železnice, nedostatok zamestnancov či slabé finančné ohodnotenie upozorňovali desiatky železničiarov na utorkovom verejnom zhromaždení v Košiciach. Išlo o prvé zo série protestných zhromaždení, ktoré odborári plánujú zorganizovať. Štát vyzvali na zodpovedné zaoberanie sa dopravnou politikou. Ministerstvo dopravy (MD) SR ubezpečuje verejnosť, že robí všetko pre to, aby fungovanie železníc nebolo nijako ohrozené.

    --- Reklama ---

    Nedostatok financií

    Podľa odborárov je za aktuálnym zlým stavom v železničnom sektore zlyhanie štátu v dopravnej politike a systéme jej financovania. „Žiadame systémové financovanie železničného sektora, lepšie pracovné podmienky, sociálne istoty a v neposlednom rade spravodlivé mzdové ohodnotenie pre všetkých zamestnancov, porovnateľné s ohodnotením železničiarov v Európskej únii,“ odznelo na proteste.

    Vládu, rezort dopravy, Ministerstvo financií SR a vedenie železničných podnikov vyzvali aj na vynaloženie maximálneho úsilia pri zabezpečovaní finančných prostriedkov pre sektor železničnej dopravy so zreteľom na zachovanie bezpečnosti a plynulosti tejto ekologickej dopravy.

    Na nízku kvalitu železničnej dopravy či slabé finančné ohodnotenie upozorňovali desiatky železničiarov na utorkovom verejnom zhromaždení.Zdroj: TASR

    Ako pre TASR uviedol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Zaparanik, dlhodobo bezvýsledne upozorňujú na situáciu v železničnom sektore. „Slovensko akoby zaspalo, čo sa týka modernizácie, digitalizácie, investovania do budúcnosti,“ povedal s tým, že kým okolité štáty napríklad ovládajú výhybky digitálne, na Slovensku tak musia robiť stále manuálne. Koľajové trate sú podľa jeho slov v žalostnom stave a v niektorých úsekoch vlaky nemôžu ísť pre riziko vykoľajenia rýchlosťou vyššou ako päť km/h.

    --- Reklama ---

    Upozornil aj na vysoký vek zamestnancov. „Len minulý rok nám odišlo pomaly 1400 železničiarov. Tento rok zase hrozí, že odíde ďalších 1500,“ povedal s tým, že odchod do predčasného dôchodku by mohlo oddialiť výrazné zvýšenie miezd, čím by sa práca v železničnom sektore mohla stať zaujímavejšou aj pre mladých ľudí. Dodal, že v súčasnosti prebieha kolektívne vyjednávanie.

    Rokovania s ministerstvom

    Ako pre TASR uviedla hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) si uvedomujú nie úplne priaznivú situáciu, ktorá je v oblasti železničnej dopravy.

    „Vyjadrenia odborárov berieme vážne a sme odhodlaní riešiť tieto problémy v rámci možností našej organizácie, ako aj v kooperácii s ďalšími železničnými spoločnosťami a príslušnými štátnymi orgánmi,“ reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

    Podľa hovorkyne MD SR Petry Poláčikovej rokovania s odborármi pokračujú tak na úrovni ministerstva, ako aj medzi vedením ŽSR a odborármi. Na zlepšenie železničnej dopravy na Slovensku podľa jej slov robí rezort všetko, čo je v jeho silách. „Snažíme sa v maximálnej miere využiť európske zdroje a takisto sa nám podarilo zvýšiť zdroje aj zo štátneho rozpočtu,“ uviedla s tým, že napriek rekonštrukcii a modernizácii tratí nedokážu v priebehu najbližších mesiacov ani rokov odstrániť investičný dlh na železničnej infraštruktúre vo výške takmer miliardy eur.

    Verejné zhromaždenia železničiarov by v marci mali pokračovať v Žiline, vo Zvolene aj v Bratislave. Odborári následne zvážia ďalšie kroky.

    Zdroj :
    TASR

    Autor

    Najnovšie články

    Súvisiace články

    rady ohľadom kúpania

    Väčšina umelých i prírodných kúpalísk na Slovensku je v prevádzke. Kde sa neodporúča kúpanie?

    Súd v Trnave rozhodol. Juraj Csiffary bude vyšetrovaný vo väzbe za vraždu 31-ročnej Cynthie

    Zdanenie obchodných reťazcov by spôsobilo skokové zdraženie potravín, upozorňuje aliancia moderného obchodu

    2023 bude najteplejším

    Dnes bude na Slovensku jasno až polojasno, s teplotami do 32 stupňov Celzia

    Po tejto pracovnej pozícii je na Slovensku veľký dopyt. Najšikovnejší zarobia mesačne aj 1 700 eur

    Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR dosiahla v roku 2023 hodnotu 1430 eur. Medziročne sa zvýšila o 9,7 %.

    Zavádzanie nových selektívnych daní nie je udržateľným spôsobom na riešenie deficitu, hovorí RÚZ

    ŠÚKL sťahuje z trhu jednu šaržu lieku na liečbu hyperkinetickej poruchy

    Manželka s ním odmietla piť, hodil po nej sekeru

    Jeden Slovák vypije ročne priemerne 10,5 litra čistého alkoholu. Z nového prieskumu WHO vyplývajú hrozivé údaje