Na nízku kvalitu železničnej dopravy, zastarané železnice, nedostatok zamestnancov či slabé finančné ohodnotenie upozorňovali desiatky železničiarov na utorkovom verejnom zhromaždení v Košiciach. Išlo o prvé zo série protestných zhromaždení, ktoré odborári plánujú zorganizovať. Štát vyzvali na zodpovedné zaoberanie sa dopravnou politikou. Ministerstvo dopravy (MD) SR ubezpečuje verejnosť, že robí všetko pre to, aby fungovanie železníc nebolo nijako ohrozené.
Nedostatok financií
Podľa odborárov je za aktuálnym zlým stavom v železničnom sektore zlyhanie štátu v dopravnej politike a systéme jej financovania. „Žiadame systémové financovanie železničného sektora, lepšie pracovné podmienky, sociálne istoty a v neposlednom rade spravodlivé mzdové ohodnotenie pre všetkých zamestnancov, porovnateľné s ohodnotením železničiarov v Európskej únii,“ odznelo na proteste.
Vládu, rezort dopravy, Ministerstvo financií SR a vedenie železničných podnikov vyzvali aj na vynaloženie maximálneho úsilia pri zabezpečovaní finančných prostriedkov pre sektor železničnej dopravy so zreteľom na zachovanie bezpečnosti a plynulosti tejto ekologickej dopravy.
Ako pre TASR uviedol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Zaparanik, dlhodobo bezvýsledne upozorňujú na situáciu v železničnom sektore. „Slovensko akoby zaspalo, čo sa týka modernizácie, digitalizácie, investovania do budúcnosti,“ povedal s tým, že kým okolité štáty napríklad ovládajú výhybky digitálne, na Slovensku tak musia robiť stále manuálne. Koľajové trate sú podľa jeho slov v žalostnom stave a v niektorých úsekoch vlaky nemôžu ísť pre riziko vykoľajenia rýchlosťou vyššou ako päť km/h.
Upozornil aj na vysoký vek zamestnancov. „Len minulý rok nám odišlo pomaly 1400 železničiarov. Tento rok zase hrozí, že odíde ďalších 1500,“ povedal s tým, že odchod do predčasného dôchodku by mohlo oddialiť výrazné zvýšenie miezd, čím by sa práca v železničnom sektore mohla stať zaujímavejšou aj pre mladých ľudí. Dodal, že v súčasnosti prebieha kolektívne vyjednávanie.
Rokovania s ministerstvom
Ako pre TASR uviedla hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) si uvedomujú nie úplne priaznivú situáciu, ktorá je v oblasti železničnej dopravy.
„Vyjadrenia odborárov berieme vážne a sme odhodlaní riešiť tieto problémy v rámci možností našej organizácie, ako aj v kooperácii s ďalšími železničnými spoločnosťami a príslušnými štátnymi orgánmi,“ reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.
Podľa hovorkyne MD SR Petry Poláčikovej rokovania s odborármi pokračujú tak na úrovni ministerstva, ako aj medzi vedením ŽSR a odborármi. Na zlepšenie železničnej dopravy na Slovensku podľa jej slov robí rezort všetko, čo je v jeho silách. „Snažíme sa v maximálnej miere využiť európske zdroje a takisto sa nám podarilo zvýšiť zdroje aj zo štátneho rozpočtu,“ uviedla s tým, že napriek rekonštrukcii a modernizácii tratí nedokážu v priebehu najbližších mesiacov ani rokov odstrániť investičný dlh na železničnej infraštruktúre vo výške takmer miliardy eur.
Verejné zhromaždenia železničiarov by v marci mali pokračovať v Žiline, vo Zvolene aj v Bratislave. Odborári následne zvážia ďalšie kroky.