Nabíjacie stanice pre elektromobily pribúdajú pomaly. Napriek približne tretinovému medziročnému rastu tempo výstavby verejných nabíjacích bodov na Slovensku stále zaostáva za európskym priemerom.
Ako informuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ku koncu tretieho štvrťroka tohto roka bolo na Slovensku nainštalovaných 1 748 nabíjacích bodov na 724 lokalitách. To predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít. Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov.
„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ zhodnotil riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Dve tretiny všetkých nabíjacích bodov patrí do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultra rýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32. „Problém vnímame najmä v dostupnosti ultra rýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozornil Križanský.
Lokality sú podľa SEVA relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. Stále však platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj, na ktorého území sa nachádza asi pätina všetkých lokalít. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj so 14 %, respektíve 13 %. Nitriansky a Žilinský kraj evidujú oba po 11 %, Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský kraj majú zhodne po 10 %.