Vyhnúť sa výpadku pracovnej sily sa dá starostlivosťou o zamestnancov, prácou pre znevýhodnené skupiny či novými podmienkami pre generáciu Z. Uviedli to na tlačovej konferencii v rámci podujatia Profesia days vedúca oddelení Employer brandingu a Recruitingu v spoločnosti Lidl Dáša Čierna, manažér starostlivosti o zákazníkov v Alma Career Slovakia Martin Szabo a eventový riaditeľ Alma Career Slovakia Peter Krutý. Nedostatok kvalifikovanej sily, ktorý cítiť najmä v niektorých lokalitách, sa podľa nich dá riešiť vo vnútri firmy, aj priamym kontraktom.
„Interne neustále rozvíjame existujúcich zamestnancov a pracujeme s talentami, externe sa ich snažíme osloviť formou intenzívnejšej spolupráce s miestnymi Úradmi práce,“ uviedla vedúca za Lidl Dáša Čierna. Matky na materskej či rodičovskej dovolenke, ľudia so zdravotne zvýhodnením, ľudia z výlučených komunít či starší ako 50 rokov sú skupina potencionálnych zamestnancov, ktorí sú cenným zdrojom pracovnej sily, ktoré sa často nevyužívajú. „Veľkú časť našej populácie tvoria ženy pracujúce na skrátených úväzkoch. Práca v našich skladoch je mimoriadne vhodná pre matky škôlkarov či školákov, alebo pre ľudí, ktorí sa starajú o rodinu. Zmeny sa začínajú v ranných hodinách a končia okolo druhej hodiny poobede. Podobne je to tak aj v našich predajniach, kde sa pracuje na rannú a poobednú zmenu, čo dáva ľuďom flexibilitu,“ vysvetlila Dáša Čierna. Pri administratívnych profesiách je výhodou práca z domu, čo je jeden z najžiadanejších benefitov.
Nedostatku pracovníkov by podľa prítomných rečníkov pomohlo aj zľahčenie prístupu cudzincov z tretích krajín na náš trh práce. Rovnako by firmy mali viac prihliadať na špecifiká prichádzajúcej generácie Z, ktoré sú iné od tých súčasných. Mladým ľuďom spadajúcim do tejto generácie veľmi záleží na duševnom zdraví, preto tomu kladú dôraz aj pri práci. Nie sú ochotní obetovať práci tak veľa, ako generácia pred nimi.
Preferujú rýchlu, krátku a najmä písomnú komunikáciu. Je to rarita, že by pri hľadaní práce zatelefonovali. Zároveň sú sebestační, preto veľmi nestoja o pomoc. Z tohto dôvodu využívame na portáli Profesia.sk chatbotov a iné samoobslužné kanály,“ vysvetlil Martin Szabo. Firmy ich môžu podľa jeho slov osloviť tým, že budú najlepšie ako vedia budovať svoju značku. Szabo tvrdí, že pre generáciu Z nie je dôležité len to, čo robia, ale aj pre koho. Treba tiež podľa neho dobre cieliť na ponúkané benefity, aj na kategórie z duševného zdravia.
Ďalším z dôležitých benefitov je aj vzdelávanie. „Ľudia sa chcú vzdelávať či už v rámci svojej oblasti pôsobenia, alebo aj v súvislosti s potencionálnym kariérnym rastom v danej spoločnosti. Častou témou je aj reskilling ľudí, ktorí sa rozhodnú opustiť svoje pôvodné zameranie a uberú sa úplne iným smerom,“ uviedol riaditeľ Alma Career Slovakia Peter Krutý. Lidl sa taktiež venuje vzdelávaniu. Má na to vytvorené samostatné oddelenie, ktorým chce byť o krok vpred a nepocítiť zhoršujúcu sa situáciu na trhu práce.
„V lokalitách, kde na základe dát vieme, že prijať kvalifikovanú pracovnú silu môže byť tvrdý oriešok, sme vyvinuli špeciálny program. Ak človek s akoukoľvek pracovnou skúsenosťou túži po zmene, môže sa uchádzať o pozíciu Trainee Manažér predajne, a my jemu alebo jej pomôžeme s kariérnym reštartom,“ uzavrela Dáša Čierna na Profesia days.