Viac

    Pomoc umelej inteligencie na Slovensku vyskúšala pätina ľudí. Mnohí o nej stále nič nevedia

    Na používanie umelej inteligencie (AI) si ľudia pomaly zvykajú. Reálnu skúsenosť s ňou má podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) s podporou Nadácie ESET 19 % respondentov. Z nich použilo túto technologickú pomoc viackrát 9 %, aspoň raz-dvakrát 10 %.

    --- Reklama ---

    Ďalších 41 % opýtaných tvrdí, že AI síce nevyskúšali, ale o nej počuli. Naopak, o existencii umelej inteligencie nevie nič 40 %. Ako IVO vo štvrtok informoval, výsledky celoslovenského prieskumu na reprezentatívnej vzore 1 069 respondentov starších ako 14 rokov tiež ukázali, že spomedzi používateľov AI až 57 % uviedlo skúsenosť s rôznymi verziami chatbotu ChatGPT a 48 % s virtuálnymi asistentmi ako napríklad Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana. Copilot už použilo alebo vyskúšalo 18 %, Gemini 12% a DeepL Translator 8 %. Menšia časť respondentov má skúsenosti aj so širším portfóliom AI nástrojov a služieb ako sú Sora, Claude, DALL-E, Midjourney a iných.

    Pomerne diferencované sú skúsenosti jednotlivých sociálno-demografických kategórií respondentov. Napríklad reálna skúsenosť s AI stúpa s klesajúcim vekom. Zatiaľ čo medzi seniormi ju využíva alebo aspoň raz-dvakrát vyskúšalo iba 3 % opýtaných, medzi 25-24-ročnými je to už nadpriemerných 28 % a medzi 14-24-ročnými až 38 %. Rovnako je to so vzdelaním, kde skúsenosť s umelou inteligenciou stúpa s výškou dosiahnutého vzdelania, pričom medzi najskúsenejších patria vysokoškolsky vzdelaní (30%).

    Z hľadiska ekonomickej aktivity, resp. náročnosti profesie, je nadpriemerne viac takýchto ľudí medzi tvorivými, vysokoškolsky vzdelanými odbornými pracovníkmi, manažérmi, podnikateľmi a študentami. Spomedzi nich využíva alebo aspoň vyskúšalo umelú inteligenciu 28 %- 41 % opýtaných. Naopak, nadpriemerne viac takých, ktorí o umelej inteligencii nič nevedia alebo o umelej inteligencii iba počuli, nájdeme medzi kvalifikovanými a nekvalifikovanými manuálnymi pracovníkmi a prevádzkovými pracovníkmi v obchode a službách.

    --- Reklama ---
    Zdroj: Shutterstock

    „Uvedené zistenia naznačujú, že deliaca línia základného kontaktu s najnovšou a najprogresívnejšou technológiou súčasnosti sa tiahne medzi menej vzdelanou, staršou a menej kvalifikovanou časťou slovenskej populácie v protiklade k jej mladšej, vzdelanejšej a viac kvalifikovanej časti. To ostatne potvrdzuje zistenia z mnohých výskumov IVO o pretrvávajúcom digitálnom rozdelení spoločnosti,“ povedal autor projektu a analytik IVO Marián Velšic.

    Nástroje a služby umelej inteligencie respondenti najčastejšie využívajú na vyhľadávanie informácií alebo vyhľadávanie odpovedí na rôzne otázky (75 %). AI v iných oblastiach, ako sú napríklad jazykové preklady, tvorba, úprava textu, obsahu, prezentácií či obrázkov, fotografií, grafiky, využíva už len približne tretina z nich. Naopak špecifické oblasti, ako automatizácia práce a úloh, tvorba, úprava zvuku, hudby, analýza, spracovanie údajov, diagnostika, monitoring alebo programovanie, sú zatiaľ iba okrajovou záležitosťou.

    „S umelou inteligenciou pracuje v súčasnosti výrazne viac respondentov s pokročilou alebo expertnou úrovňou digitálnych zručností ako respondentov, ktorí disponujú iba základnými – užívateľskými zručnosťami,“ priblížil Marián Velšic. „Dá sa ale predpokladať, že boom AI nielen v oblasti internetových nástrojov a služieb, ale aj spotrebných produktov a zariadení ako sú notebooky, smartfóny, tablety, smart hodinky alebo inteligentné domáce spotrebiče, zasiahne za veľmi krátky čas podstatnú časť populácie,“ dodal k zisteniam s tým, že umelá inteligencia sa stane bežnou súčasťou každodenného života. Terénny zber údajov metodikou face-to-face interview zaznamenávaných do elektronického dotazníka realizovala v apríli agentúra Focus.

    Inštitút pre verejné otázky je nezávislým centrom pre analýzy otázok verejnej politiky a transformačných procesov spoločnosti. Generuje myšlienky schopné ovplyvniť proces prípravy a implementácie dôležitých spoločenských rozhodnutí.

    Hlavným cieľom Nadácie ESET je pomáhať komunitám a organizáciám na Slovensku prekonávať výzvy a dosahovať nové méty. Medzi primárne aktivity patrí rozvíjanie vzdelania v oblasti informačných technológií, internetovej bezpečnosti, popularizácie vedy a výskumu, ako aj podpora projektov týkajúcich sa občianskej spoločnosti. Od roku 2018 sa zameriava na podporu riešení spoločenských problémov s dôrazom na zmeny vo vzdelávaní a budovaní lepšej občianskej spoločnosti.

    Zdroj :
    SITA

    Autor

    Najnovšie články

    Súvisiace články

    rady ohľadom kúpania

    Väčšina umelých i prírodných kúpalísk na Slovensku je v prevádzke. Kde sa neodporúča kúpanie?

    Súd v Trnave rozhodol. Juraj Csiffary bude vyšetrovaný vo väzbe za vraždu 31-ročnej Cynthie

    Zdanenie obchodných reťazcov by spôsobilo skokové zdraženie potravín, upozorňuje aliancia moderného obchodu

    2023 bude najteplejším

    Dnes bude na Slovensku jasno až polojasno, s teplotami do 32 stupňov Celzia

    Po tejto pracovnej pozícii je na Slovensku veľký dopyt. Najšikovnejší zarobia mesačne aj 1 700 eur

    Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR dosiahla v roku 2023 hodnotu 1430 eur. Medziročne sa zvýšila o 9,7 %.

    Zavádzanie nových selektívnych daní nie je udržateľným spôsobom na riešenie deficitu, hovorí RÚZ

    ŠÚKL sťahuje z trhu jednu šaržu lieku na liečbu hyperkinetickej poruchy

    Manželka s ním odmietla piť, hodil po nej sekeru

    Jeden Slovák vypije ročne priemerne 10,5 litra čistého alkoholu. Z nového prieskumu WHO vyplývajú hrozivé údaje