Viac

    Pomoc umelej inteligencie na Slovensku vyskúšala pätina ľudí. Mnohí o nej stále nič nevedia

    Na používanie umelej inteligencie (AI) si ľudia pomaly zvykajú. Reálnu skúsenosť s ňou má podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) s podporou Nadácie ESET 19 % respondentov. Z nich použilo túto technologickú pomoc viackrát 9 %, aspoň raz-dvakrát 10 %.

    --- Reklama ---

    Ďalších 41 % opýtaných tvrdí, že AI síce nevyskúšali, ale o nej počuli. Naopak, o existencii umelej inteligencie nevie nič 40 %. Ako IVO vo štvrtok informoval, výsledky celoslovenského prieskumu na reprezentatívnej vzore 1 069 respondentov starších ako 14 rokov tiež ukázali, že spomedzi používateľov AI až 57 % uviedlo skúsenosť s rôznymi verziami chatbotu ChatGPT a 48 % s virtuálnymi asistentmi ako napríklad Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana. Copilot už použilo alebo vyskúšalo 18 %, Gemini 12% a DeepL Translator 8 %. Menšia časť respondentov má skúsenosti aj so širším portfóliom AI nástrojov a služieb ako sú Sora, Claude, DALL-E, Midjourney a iných.

    Pomerne diferencované sú skúsenosti jednotlivých sociálno-demografických kategórií respondentov. Napríklad reálna skúsenosť s AI stúpa s klesajúcim vekom. Zatiaľ čo medzi seniormi ju využíva alebo aspoň raz-dvakrát vyskúšalo iba 3 % opýtaných, medzi 25-24-ročnými je to už nadpriemerných 28 % a medzi 14-24-ročnými až 38 %. Rovnako je to so vzdelaním, kde skúsenosť s umelou inteligenciou stúpa s výškou dosiahnutého vzdelania, pričom medzi najskúsenejších patria vysokoškolsky vzdelaní (30%).

    Z hľadiska ekonomickej aktivity, resp. náročnosti profesie, je nadpriemerne viac takýchto ľudí medzi tvorivými, vysokoškolsky vzdelanými odbornými pracovníkmi, manažérmi, podnikateľmi a študentami. Spomedzi nich využíva alebo aspoň vyskúšalo umelú inteligenciu 28 %- 41 % opýtaných. Naopak, nadpriemerne viac takých, ktorí o umelej inteligencii nič nevedia alebo o umelej inteligencii iba počuli, nájdeme medzi kvalifikovanými a nekvalifikovanými manuálnymi pracovníkmi a prevádzkovými pracovníkmi v obchode a službách.

    --- Reklama ---
    Zdroj: Shutterstock

    „Uvedené zistenia naznačujú, že deliaca línia základného kontaktu s najnovšou a najprogresívnejšou technológiou súčasnosti sa tiahne medzi menej vzdelanou, staršou a menej kvalifikovanou časťou slovenskej populácie v protiklade k jej mladšej, vzdelanejšej a viac kvalifikovanej časti. To ostatne potvrdzuje zistenia z mnohých výskumov IVO o pretrvávajúcom digitálnom rozdelení spoločnosti,“ povedal autor projektu a analytik IVO Marián Velšic.

    Nástroje a služby umelej inteligencie respondenti najčastejšie využívajú na vyhľadávanie informácií alebo vyhľadávanie odpovedí na rôzne otázky (75 %). AI v iných oblastiach, ako sú napríklad jazykové preklady, tvorba, úprava textu, obsahu, prezentácií či obrázkov, fotografií, grafiky, využíva už len približne tretina z nich. Naopak špecifické oblasti, ako automatizácia práce a úloh, tvorba, úprava zvuku, hudby, analýza, spracovanie údajov, diagnostika, monitoring alebo programovanie, sú zatiaľ iba okrajovou záležitosťou.

    „S umelou inteligenciou pracuje v súčasnosti výrazne viac respondentov s pokročilou alebo expertnou úrovňou digitálnych zručností ako respondentov, ktorí disponujú iba základnými – užívateľskými zručnosťami,“ priblížil Marián Velšic. „Dá sa ale predpokladať, že boom AI nielen v oblasti internetových nástrojov a služieb, ale aj spotrebných produktov a zariadení ako sú notebooky, smartfóny, tablety, smart hodinky alebo inteligentné domáce spotrebiče, zasiahne za veľmi krátky čas podstatnú časť populácie,“ dodal k zisteniam s tým, že umelá inteligencia sa stane bežnou súčasťou každodenného života. Terénny zber údajov metodikou face-to-face interview zaznamenávaných do elektronického dotazníka realizovala v apríli agentúra Focus.

    Inštitút pre verejné otázky je nezávislým centrom pre analýzy otázok verejnej politiky a transformačných procesov spoločnosti. Generuje myšlienky schopné ovplyvniť proces prípravy a implementácie dôležitých spoločenských rozhodnutí.

    Hlavným cieľom Nadácie ESET je pomáhať komunitám a organizáciám na Slovensku prekonávať výzvy a dosahovať nové méty. Medzi primárne aktivity patrí rozvíjanie vzdelania v oblasti informačných technológií, internetovej bezpečnosti, popularizácie vedy a výskumu, ako aj podpora projektov týkajúcich sa občianskej spoločnosti. Od roku 2018 sa zameriava na podporu riešení spoločenských problémov s dôrazom na zmeny vo vzdelávaní a budovaní lepšej občianskej spoločnosti.

    Zdroj :
    SITA

    Autor

    Najnovšie články

    Súvisiace články

    Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR dosiahla v roku 2023 hodnotu 1430 eur. Medziročne sa zvýšila o 9,7 %.

    Finančná správa vyzbierala vyše 90-tisíc eur v pokutách od nepoctivých podnikateľov

    Z dôvodu vážnej dopravnej nehody na diaľnici D1 v smere z Trnavy do Trenčína polícia uzavrela diaľnicu D1, a to už od križovatky Trnava.

    Na Letisku v Bratislave evakuujú ľudí. Niekto tam nahlásil bombu

    Vybrané diaľničné obchvaty miest budú na Slovensku od štvrtka zadarmo

    Na Kysuciach sa zrazil vlak s osobným autom, vodička utrpela zranenia

    Podľa najnovších údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sa ku koncu júna 2023 nachádzalo v krajine 2 158 verejných nabíjacích bodov.

    Na Slovensku pribúdajú nabíjačky pre elektromobily. Už je ich vyše 2000

    Polícia zadržala na hranici cudzinca, ktorý mal falošné doklady

    Doručovacia služba Packeta, súčasť medzinárodného holdingu Packeta Group, zaznamenala v uplynulom roku pozoruhodný rast.

    Packeta pripravuje novinku. Mení sa zásadná vec, zásielku si vyzdvihneš jednoduchšie

    V radoch ukrajinských síl bojujúcich proti ruskej invázii pred niekoľkými dňami padol slovenský občan Rastislav Gajdošík.

    Slovenský dobrovoľník padol pri obrane Ukrajiny