Podiel online nákupov aj po skončení pandémie stále rastie. Až 52 % nákupov prebieha online, pričom aj 37 % z ľudí, ktorí nakupujú offline, si pred kúpou robí online prieskum.
Online marketéri tak čoraz viac využívajú nástroje umelej inteligencie (AI), ktoré dokážu reklamnú kampaň lepšie zacieliť, čím zároveň medziročne stúpa počet tzv. impulzívnych nákupov. Na utorkovom online stretnutí na tému generatívnej AI v online reklame to uviedol vedúci pre oblasť retailu v Google ČR František Štrupl.
„Snažíme sa využívať technológiu AI, aby sme firmám, marketérom a agentúram umožnili lepšie reagovať na zmeny spotrebného konania zákazníkov. Tie zmeny prinášajú omnoho väčšiu mieru nepredvídateľnosti. V minulosti bola cesta k nákupu priamočiara, no v súčasnosti až 61 % online nakupujúcich využije počas dvoch dní päť a viac kanálov, kde môžu tovar porovnávať,“ uviedol Štrupl.
Umelá inteligencia dokáže podľa Štrupla navrhnúť kľúčové slová, titulok, popis aj kreatívu a takýmto spôsobom vie pomôcť reklamnú kampaň lepšie zacieliť. „Dokáže pomôcť marketérom zobraziť čo najrelevantnejšiu informáciu s tou správnou kreatívou,“ dodal. Zároveň približne 25 % inzerentov podľa štatistík Googlu využíva vo video kampaniach na YouTube automaticky generované videá.
Nové nástroje pri hľadaní inšpirácie na nákup využilo v poslednom polroku podľa Google približne 40 % Slovákov. Šlo o krátke videá, nástroj Google Lens či obchod na sociálnych sieťach. Zariadenie, cez ktoré Slováci najčastejšie nakupujú online, je notebook či počítač (45 %) a mobil (38 %).
Podiel online nákupov na Slovensku v posledných rokoch rastie naprieč sektormi. V kategórii spotrebnej elektroniky medziročne vzrástol zo 47 % na 77 % v roku 2023. V kategórii módy vzrástol z 22 % v roku 2019 na 59 % v roku 2023.