Rakúska Strana piva (die Bierpartei) bude kandidovať v jesenných parlamentných voľbách, a to aj napriek tomu, že sa jej dosiaľ nepodarilo od svojich prívržencov získať takú finančnú podporu, v akú dúfala. Oznámil to v utorok jej líder Dominik Wlazny, píše TASR podľa agentúry Reuters.
Stranu piva používajúcu aj skratku BIER (pivo) založil v roku 2015 v podstate zo žartu lekár a punkrockový hudobník Wlazny, vystupujúci aj pod umeleckým menom Marco Pogo. Pre viaceré politické subjekty je teraz hrozbou, pretože vo voľbách by im mohla odlákať voličov. Hlasy by zrejme mohla odčerpať najmä ľavicovým stranám.
Parlamentné voľby sa v Rakúsku budú konať na jeseň, najneskôr do októbra, pričom v prieskumoch verejnej mienky momentálne jasne vedie krajne pravicová Slobodná strana Rakúska (FPÖ). Jej odhadovaný zisk sa pohybuje až okolo 30 percent.
„Áno, Strana piva bude kandidovať v nadchádzajúcich parlamentných voľbách. Podpora, ktorú sme získali, je obrovská. To nám dáva motiváciu ísť do toho,“ povedal v utorok 37-ročný Wlazny.
V januári pritom avizoval, že potenciálna kandidatúra strany do volieb bude závisieť od toho, či sa jej do konca apríla podarí zvýšiť počet svojich členov z približne 1300 evidovaných na konci roka 2023 na 20.000 a pomocou príspevkov od nich si zabezpečiť financovanie. Dúfal, že takto vyzbiera až zhruba 1,2 milióna eur.
V utorok priznal, že k vytýčeným cieľom má BIER ešte ďaleko. Zároveň však dodal, že stále narastajúca podpora ho povzbudila. „Splnili sme už viac ako polovicu z nášho (želaného) finančného cieľa. Náš pohár je už takpovediac poloplný a neustále sa doň sypú ďalšie peniaze,“ povedal Wlazny.
Strana piva získala v dosiaľ posledných parlamentných voľbách z roku 2019 len 0,1 percenta hlasov. V prezidentských voľbách z roku 2022 však Wlazny vyvolal rozruch, keďže sa umiestnil na treťom mieste so ziskom 8,3 percenta. Aktuálne predvolebné prieskumy strane predpovedajú zisk v rozmedzí piatich až siedmich percent, pričom na vstup do parlamentu jej postačujú štyri percentá.
Strana v minulosti založila svoju kampaň na vážnych aj menej vážnych témach, zasadzovala sa napríklad za zlepšovanie systému verejného zdravotníctva, ale aj za osadenie tzv. verejných pivných fontán vo Viedni.