Viac

    Prieskum ukázal, že slovenskí tínedžeri na tom nie sú najlepšie s reklamnou gramotnosťou

    Tínedžeri strávia na sociálnych sieťach denne niekoľko hodín, napriek tomu online reklame nerozumejú. Vyplýva to z prvého komplexného výskumu reklamnej gramotnosti tínedžerov na Slovensku, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

    --- Reklama ---

    Jeho zistenia poukazujú na strednú úroveň reklamnej gramotnosti a nedostatočné vzdelávanie v oblasti médií i marketingu. Naznačuje tiež neschopnosť tínedžerov rozlíšiť natívny reklamný obsah na sociálnych sieťach, ktorý firmy vo svojej marketingovej komunikácii používajú čoraz častejšie.

    Sponzorovaný filmový pás na Instagrame (Reel) nevedelo od bežného obsahu odlíšiť až 86,8 percenta tínedžerov a sponzorované video v podaní influencera nedokázalo rozlíšiť 67 percent respondentov. Problémové boli aj meme obrázky, ktoré dnes zažívajú na sociálnych sieťach veľkú popularitu. Až 71 percent tínedžerov nedokázalo v ukážke meme obrázku identifikovať reklamu aj napriek tomu, že bola riadne označená.

    Slovenskí tínedžeri strávia na sociálnych sieťach denne niekoľko hodín, napriek tomu online reklame nerozumejú.Zdroj: Pexels

    Stredná úroveň sa odzrkadlila aj v prípade identifikácie reklamy v príbehoch na Instagrame, kde reklamu odhalilo len 26,4 percenta tínedžerov. „Pri skúmaní sme natrafili aj na problém s označeniami reklamného obsahu. Až 96,2 percenta tínedžerov nevie, že označenie „PR článok“ je reklamné. Tínedžeri však nepovažovali za reklamné príspevky ani tie, ktoré mali označenie „Sponzorovaný obsah“ či „V spolupráci,“ uviedla interná doktorandka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave Viktória Hudáková.

    --- Reklama ---

    Stredná úroveň reklamnej gramotnosti vzhľadom na čas strávený na sociálnych sieťach nemusí byť postačujúca. Na sociálnych sieťach podľa prieskumu strávi viac ako dve hodiny denne 28,4 percenta tínedžerov, viac ako tri hodiny 22,4 percenta a viac ako štyri hodiny 25,9 percenta tínedžerov. Ich najobľúbenejšie sociálne siete sú Instagram, TikTok a následne YouTube. Na Facebook podľa výskumu nechodí až 75,9 percenta tínedžerov.

    Súčasťou výskumu bolo aj skúmanie v neuromarketingovom laboratóriu, ktoré ukázalo zaujímavé výsledky napríklad v spojitosti s reklamnými označeniami a rozpoznaním reklamy. Celkovo 39,5 percenta tínedžerov nerozoznalo reklamný zámer príspevku napriek tomu, že svoj zrak upreli na reklamné označenie.

    „Neuromarketingový výskum, ktorý vznikal pod záštitou Neurolabu Fakulty masmediálnej komunikácie, bol pre tínedžerov jednoznačne obrovským zážitkom. Okrem toho však priniesol zaujímavé zistenia pre nás, akademikov. Naznačil napríklad aj to, že pozitívne emócie môžu vplývať na to, či tínedžeri reklamný obsah rozpoznajú alebo nie,“ dodala dekanka fakulty Ľudmila Čábyová. Kvantitatívny výskum realizovala fakulta v júni a júli na vzorke 348 respondentov vo veku 13 až 17 rokov. Neuromarketingové skúmanie sa robilo na vzorke 25 respondentov vo veku 13 až 17 rokov v novembri 2023.

    Zdroj :
    SITA

    Autor

    Najnovšie články

    Súvisiace články

    Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR dosiahla v roku 2023 hodnotu 1430 eur. Medziročne sa zvýšila o 9,7 %.

    Finančná správa vyzbierala vyše 90-tisíc eur v pokutách od nepoctivých podnikateľov

    Z dôvodu vážnej dopravnej nehody na diaľnici D1 v smere z Trnavy do Trenčína polícia uzavrela diaľnicu D1, a to už od križovatky Trnava.

    Na Letisku v Bratislave evakuujú ľudí. Niekto tam nahlásil bombu

    Vybrané diaľničné obchvaty miest budú na Slovensku od štvrtka zadarmo

    Na Kysuciach sa zrazil vlak s osobným autom, vodička utrpela zranenia

    Podľa najnovších údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sa ku koncu júna 2023 nachádzalo v krajine 2 158 verejných nabíjacích bodov.

    Na Slovensku pribúdajú nabíjačky pre elektromobily. Už je ich vyše 2000

    Polícia zadržala na hranici cudzinca, ktorý mal falošné doklady

    Doručovacia služba Packeta, súčasť medzinárodného holdingu Packeta Group, zaznamenala v uplynulom roku pozoruhodný rast.

    Packeta pripravuje novinku. Mení sa zásadná vec, zásielku si vyzdvihneš jednoduchšie

    V radoch ukrajinských síl bojujúcich proti ruskej invázii pred niekoľkými dňami padol slovenský občan Rastislav Gajdošík.

    Slovenský dobrovoľník padol pri obrane Ukrajiny