Viac

    Pred 100 rokmi sa uskutočnil prvý let na trase Praha – Bratislava a späť

    Pôvodne sa mal historicky prvý let na trase Praha – Bratislava uskutočniť v deň piateho výročia vzniku Československej republiky — teda 28. októbra 1923. Pre nepriaznivé počasie sa tak napokon stalo o deň neskôr. V nedeľu 29. októbra uplynie 100 rokov od prvého letu na tejto trase. Išlo o prvý krok a zahájenie činnosti Československých štátnych aerolínií, ktoré vznikli 6. októbra 1923.

    --- Reklama ---

    „Plánovaný termín 28. októbra sa nepodarilo zrealizovať z dôvodu nepriaznivého počasia, ktoré panovalo nielen na letisku Praha – Kbely, ale aj na trase preletu. Slávnostný akt sa však aj napriek tomu uskutočnil 29. októbra. Pilot Karel Brabenec napriek nízkej viditeľnosti, krátko po 12.30 hodine odštartoval z letiska Praha – Kbely. Nad letiskom vykonal slávnostný okruh, ktorému sa prizerali návštevníci letiska, medzi ktorými boli aj významní predstavitelia politického, hospodárskeho a kultúrneho života. Samozrejme, nechýbali ani zástupcovia československej brannej moci,“ uviedol pre TASR odborník na letectvo a vojenský historik Peter Šumichrast.

    Prvý let

    Brabenec vykonal prelet s lietadlom Aero A-14, označovanom vo vtedajšej leteckej komunite ako „veľký branďák“. V prípade tohto lietadla išlo o licenčnú výrobu pôvodného typu Hansa-Brandenburg C.I. svetoznámeho nemeckého konštruktéra Ernesta Heinkla. „Tak, ako to bolo v tejto etape vývoja letectva a kategórii lietadla bežné, išlo o dvojmiestny jednomotorový dvojplošník zmiešanej konštrukcie. Stroj mohol pri optimálnych poveternostných podmienkach dosiahnuť maximálnu rýchlosť 179 km/h, dolet 450 km a dostup 4900 metrov,“ povedal Šumichrast.

    Na palube lietadla sa okrem pilota nachádzal aj jeden pasažier — redaktor Lidových novín Václav König a 800 gramov leteckej pošty. Let, ktorý sa zapísal do histórie československého letectva, vykonal na trase Praha – Kbely – Nemecký Brod (teraz Havlíčkov Brod) – Břeclav. Ďalej pokračoval po toku Dunaja až na miesto pristátia na letisku Vajnory. Brabenec lietadlo „posadil“ na vzletovú a pristávaciu plochu vajnorského letiska po dvoch hodinách a 20 minútach letu.

    --- Reklama ---

    V ten istý deň sa uskutočnil aj let rovnakého typu lietadla Československých štátnych aerolínií, avšak na opačnej trase Vajnory – Praha – Kbely. „Stroj s registráciou L-BARI pilotoval 28-ročný vojenský pilot rotmajster Josef Cinibulk. S ním ako pasažier do lietadla zasadol Gustáv Adolf Ježo, redaktor časopisu Slovensko. Podobne ako ‚pražská‘ A-14-ka aj Cinibulkov stroj okrem pasažiera viezol leteckú poštu s hmotnosťou jedného kilogramu,“ spresnil Šumichrast.

    K osudom oboch skúsených československých pilotov, ktorí vykonali prvé dva historické lety Československých štátnych aerolínií, možno uviesť, že ich život pevne spojený s letectvom a lietaním sa skončil tragicky po smrteľných leteckých haváriách.

    „Prvým z nich, ktorého život sa naplnil pri lietaní, bol Cinibulk, ktorý zahynul ako príslušník piešťanského leteckého pluku 3 dňa 7. mája 1928 pri obci Horné Otrokovce. Osud Brabenca, druhého z dvojice pilotov, sa zavŕšil 13. augusta 1938, pri leteckej havárii dopravného lietadla Československých aerolínií pri nemeckom Durbachu,“ pripomenul Šumichrast.

    prvý let na trase Praha - BratislavaZdroj: Shutterstock

    Vznik pravidelnej linky

    Vytvorenie komerčnej linky na trase Praha – Vajnory bolo prvým z krokov Československých štátnych aerolínií v ďalšom rozvoji civilnej leteckej dopravy na území vtedajšieho Československa. „Československé štátne aerolínie na základe dosiahnutých výsledkov prepravy osôb a rôzneho materiálu, ako aj zvyšujúceho sa záujmu verejnosti o leteckú dopravu, sprevádzkovali aj ďalšie linky vnútroštátnej leteckej dopravy. V roku 1924 otvorili linku Praha – Bratislava – Košice. O tri roky neskôr stroje Československých štátnych aerolínií lietali s pasažiermi už aj do Užhorodu či Mariánskych Lázní,“ dodal Šumichrast.

    Za viac ako 95-ročnú históriu bola linka Československých a neskôr Českých aerolínii na trase Praha – Bratislava niekoľkokrát prerušená. Posledný pravidelný let medzi hlavnými mestami oboch nástupníckych štátov bývalého Československa sa uskutočnil 11. januára 2019.

    „Spoločnosť Československé aerolínie linku ukončila z prevádzkových dôvodov, pričom došlo k ukončeniu leasingového prenájmu lietadiel ATR, ktorými sa táto linka lietala. Za posledný rok 2018 bolo odbavených približne 16.000 pasažierov na prílete a odlete spolu,“ uviedla pre TASR hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Tóthová.

    Zdroj :
    TASR

    Autor

    Najnovšie články

    Súvisiace články

    Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR dosiahla v roku 2023 hodnotu 1430 eur. Medziročne sa zvýšila o 9,7 %.

    Finančná správa vyzbierala vyše 90-tisíc eur v pokutách od nepoctivých podnikateľov

    Z dôvodu vážnej dopravnej nehody na diaľnici D1 v smere z Trnavy do Trenčína polícia uzavrela diaľnicu D1, a to už od križovatky Trnava.

    Na Letisku v Bratislave evakuujú ľudí. Niekto tam nahlásil bombu

    Vybrané diaľničné obchvaty miest budú na Slovensku od štvrtka zadarmo

    Na Kysuciach sa zrazil vlak s osobným autom, vodička utrpela zranenia

    Podľa najnovších údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sa ku koncu júna 2023 nachádzalo v krajine 2 158 verejných nabíjacích bodov.

    Na Slovensku pribúdajú nabíjačky pre elektromobily. Už je ich vyše 2000

    Polícia zadržala na hranici cudzinca, ktorý mal falošné doklady

    Doručovacia služba Packeta, súčasť medzinárodného holdingu Packeta Group, zaznamenala v uplynulom roku pozoruhodný rast.

    Packeta pripravuje novinku. Mení sa zásadná vec, zásielku si vyzdvihneš jednoduchšie

    Ľudí s arachnofóbiou táto správa nepoteší. Zoológovia objavili tri nové druhy pavúkov