Na stokilometrovej regionálnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno budú premávať vlaky nového dopravcu. Český Leo Express začne cestujúcich prepravovať v Podunajsku od 10. decembra, kedy začne platiť nový vlakový grafikon.
Železničnú dopravu tam bude zabezpečovať deväť rokov do 31. decembra 2032 na základe zmluvy s Ministerstvom dopravy SR z konca minulého roka o službách vo verejnom záujme. Leo Express predtým uspel v súťaži formou priameho zadania spomedzi ponúk troch uchádzačov. Výdavky na zabezpečenie objednaných výkonov na trati bude ministerstvo dopravy uhrádzať dopravcovi podľa čiastkových zmlúv na príslušný rok.
Vysoký komfort
Leo Express prichádza na trať s novou úrovňou cestovania vlakom. Na trati nasadí 21 vlakov s kapacitou takmer 240 miest, z toho 140 miest na sedenie. Každý deň bude vypravovať takmer sto spojov, zároveň budú zahustené s navýšenou kapacitou v špičke medzi Dunajskou Stredou, Kvetoslavovom a Bratislavou, kde budú vlaky v špičke jazdiť v 20-minútových intervaloch. Dopravca predstavil vlaky a služby v utorok v Bratislave.
„Leo Express do tohto regiónu odteraz prináša vôbec najvyššiu kvalitu cestovania na tejto železnici. Od 10. decembra nasadíme moderné, nízkopodlažné a klimatizované jednotky, ktoré okrem iného budú vybavené Wi-Fi, detským oddielom, toaletou pre vozičkárov i prebaľovacím pultom pre maminky s deťmi,“ uviedol generálny riaditeľ Leo Express Peter Köhler. Nový minister dopravy Josef Ráž mladší poukázal na to, že na exponovanej trati medzi Bratislavou a Komárnom bude zvýšená kapacita aj celkový počet vlakových spojov. „Železničná doprava je ekologickejšia, a čím viac ľudí zvolí komfort na koľajniciach, tým väčšiu úľavu to znamená pre preťažené cestné komunikácie,“ povedal minister.
Leo Express spustil predaj lístkov, zachoval súčasnú cenu cestovného 5,25 eura na celej trase Bratislava – Komárno a ponúka časové lístky na 7, 30 a 90 dní. Celoročný lístok DunajPass za 365 eur, teda za euro denne, zahŕňa prioritný výber miesta aj možnosť čakať na odchod vlaku v salóne na Hlavnej stanici v Bratislave. „V priebehu celého roka zaistí Leo Express vďaka klimatizácii a ďalším technológiám teplotný komfort počas celej trasy,“ podotkol Köhler. Leo Express na trati medzi Bratislavou a Komárnom nahradí národného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá zabezpečovala prevádzku spolu s rakúskym partnerom ÖBB od konca roka 2020, kedy tam skončil český RegioJet.
Región s potenciálom
Jedným z cieľov Leo Express je aj zvýšenie turistického ruchu v Podunajsku. Región je známy najmä termálnymi prameňmi a kúpaliskami v Dunajskej Strede a Veľkom Mederi. „Oblasť Podunajska je tiež ideálna pre cykloturistiku spojenú s cestovaním nízkopodlažným vlakom, ktorý umožňuje bezproblémovú prepravu bicyklov. Okolie Komárna ponúka množstvo cyklotrás vhodných pre rodiny a skúsených cyklistov,“ priblížil hovorca Leo Express Emil Sedlařík. Ako dodal, z Bratislavy do Komárna sa môžu cyklisti vydať aj po Dunajskej cyklistickej ceste, ktorá je súčasťou európskej cyklotrasy EuroVelo 6.