Billboardy slovenských politických strán v súčasnej predvolebnej kampani mohli spolu stáť až šesť miliónov eur. Je to zároveň priestor, cez ktorý sa najviac snažia osloviť voličov. Ukazuje to analýza neziskovej organizácie Transparency International Slovensko (TIS), ktorá analyzovala takmer deväťtisíc výdavkových transakcií na transparentných účtoch.
„Do outdoorovej kampane investovali podľa identifikovateľných položiek na účtoch už 4,3 milióna eur, pričom realita je ešte vyššia. Súvisí to s dlhodobým problémom transparentných účtov, keď viaceré strany svoje výdavky skrývajú do veľkých a bližšie nešpecifikovaných platieb mediálnym agentúram,“ vysvetlila TIS.
Najviac sa to týka strany Smer – sociálna demokracia. V jej prípade ide až o 84 percent všetkých výdavkov na transparentnom účte. Takýchto platieb organizácia na všetkých účtoch narátala za viac ako 4,7 milióna eur, čo predstavuje až 27,5 percent doterajších výdavkov. Spoločne s nepopísanými položkami tak v kampani figuruje až 30 percent presnejšie neidentifikovateľných výdavkov.
„Ak by sme tieto nejasné výdavky matematicky rozdelili medzi ostatné kategórie, na outdoor by tak vychádzalo zhruba 35 percent a doteraz teda asi 6,1 milióna eur,“ informovala TIS.
Keby však matematicky rozdelili 30 percent bližšie nešpecifikovaných transakcií aj medzi ostatné typy výdavkov, tak za 35-percentným outdorom by sa umiestnili propagačné materiály politikov – 22 percent, výdavky na online propagáciu – 17,7 percent, kampaňové podujatia – osem percent, reklama v televízii a rozhlase – 6,5 percent, inzercia v tlačených médiách – 5,4 percent a prieskumy – 1,4 percent. Ďalšie, trebárs administratívne náklady by zaznamenali zhruba 3,4-percentný podiel.
TIS tvrdí, že desať dní do volebného moratória vykazovali strany uchádzajúce sa o hlasy voličov na svojich transparentných účtoch výdavky už za takmer 17,3 milióna eur.